– Jag fick inte den hjälp jag behövde så det var ingen mening att gå men det var tråkigt att vara hemma och jag mådde inte bra, säger Sammie.
För Sammie och flera andra ungdomar som hade det kämpigt i skolan i den lilla Bergslagskommunen kom vändningen i och med det EU-finansierade projektet #jagmed. Det går bland annat ut på att minska skolfrånvaron.
– Vi har byggt upp ett närvaroteam i grundskolan som arbetar systematiskt med skolnärvaron, säger Sofia Bergman, projektledare för #jagmed i Ljusnarsbergs kommun.
Lärare som möter upp
De har arbetat med olika stöd och lösningar beroende på vad den enskilde ungdomen har behövt och velat. Det har handlat om alltifrån att få vara med i mindre studiegrupper, anpassade skoluppgifter, lärare som möter upp på morgonen till att projektledaren själv har skjutsat elever och varit med dem i skolan.
– I de fallen har ungdomarna behövt blivit sedda och bekräftade på ett sådant sätt och det har också bidragit till att arbetet har gett goda resultat.
Tillbaka i skolan
När projektet inleddes för tre år sedan var det tretton ungdomar i kommunen med oroande hög frånvaro eller som var helt hemma.
– Alla de är tillbaka i skolan nu, i gymnasieskolan där de ska vara, det känns jättebra. Föräldrarna har en stor del i det här arbetet och har vart en jätteviktig resurs, säger Sofia Bergman.
Den sista december är projekttiden slut men arbetet fortsätter ändå.
– Närvaroteamet i grundskolan är numera en del av verksamheten, så det arbetet kommer att fortsäta.
Målen med #jagmed i Ljusnarsbergs kommun
– Öka skolnärvaron
– Arbeta med ungdomar i kommunala aktivitetsgarantin
– Ta fram ett föräldraskapsstöd i kommunen
– Utveckla fungerande samverkan mellan skola, socialtjänst och det kommunala aktivitetsansvaret