Orsaken är att SJ anser att villkoren i den nya upphandlingen är obalanserade. Bland annat ställer den krav på operatören att ansvara för långsiktiga investeringar, enligt SJ.
– Man köper in nya fina tåg till Tåg i Bergslagen och man lägger på operatören att säkerställa att det finns en verkstad för de här tågen. Vilket helt klart borde vara ett uppdrag för regionen som äger Tåg i Bergslagen, säger Dan Olofsson, upphandlingschef på SJ.
– Vi har haft upphandlad tågtrafik i Sverige i ungefär trettio år och det finns fortfarande en allt för stor omogenhet. Man väljer att lägga villkor som kanske pressar priserna initialt men som resenärerna och utvecklingen av trafiken kommer lida av under avtalsperioden.
Region Örebro län, som är delägare i Tåg i Bergslagen tillsammans med regionerna Dalarna, Gävleborg och Västmanland, har valt att inte bemöta kritiken med anledning av att upphandlingen inte är avslutad och att det därmed råder sekretess runt den.
I klippet berättar Dan Olofsson mer om hur de ser på upphandlingen och hur den kan påverka arbetsmarknaden för anställda i regionen.