– Örebro har mycket att vinna på det här. Staden ligger nu mitt i korridoren mellan Stockholm och Oslo, och man skulle kunna få mycket bättre relationer västerut mot Värmland och mot Osloregionen, säger Björn Hasselgren, ordförande för Infrastrukturkommissionen.
Nya snabbtåg mellan Stockholm och Oslo kan konkurrera med flyget och locka till sig 24.000 resenärer per dag. Det bedömer Infrastrukturkommissionen, som i dag presenterar en preliminär rapport på Stockholms handelskammare. Det skriver Dagens Industri.
Enligt Infrastrukturkommissionen innebär ett sådant alternativ att det skulle behövas en ny bana mellan Örebro och Kristinehamn, samt mellan Arvika och norska Lilleström utanför Oslo. Hela utbyggnaden skulle kosta runt 50 miljarder kronor och finansieras av privata aktörer med kommuner och regioner som medverkande.
– Det här är processer som tar lång tid. Man ska planera i detalj och lösa fastighetsfrågor, så man får räkna med att det är i alla fall tio år som ett sådant här projekt pågår, säger Hasselgren.
Att åka tåg i dag mellan Stockholm och Oslo tar drygt sex timmar. Sträckan Örebro-Oslo tar fem timmar. Men med snabbtågen skulle resan Stockholm-Oslo ta 2,40 timmar, och Örebro-Oslo 1,29.