SVT Nyheter har tidigare rapporterat om kostandsbarriären för många barn och ungdomar som idrottar, vilket drabbat idrottsföreningar i socioekonomiskt utsatta områden hårt.
Utöver medlemsavgifter och bidrag kan sponsorer vara en viktig del av föreningars finansiering, vilket kan vara avgörande för föreningarnas överlevnad. Men att skapa samarbeten kräver kunskap och motprestationer.
– I områden med hög arbetslöshet och låginkomstagare så har man det redan tufft med ekonomin och det spiller över på barn och ungdomsidrotten. Sponsringen kommer i andra hand och det krävs mer i dag, säger Jasmin Benca vid RF-SISU i Örebro.
Motprestationer
Sponsring kan vara en avdragsgill utgift för företag, men för att avdrag ska vara berättigat krävs det att man följer de bestämmelser som finns. Antingen krävs en motprestation av föreningen, där marknadsvärdet av prestationen är underlaget till avdraget, eller ett tydligt samband mellan parterna.
Enligt Jasmin Benca ställer företag i dag högre krav på motprestationer än tidigare.
– Många företag kräver att det finns en utskriven värdegrund, i vissa fall även hållbarhetsplaner, CSR-arbeten.
Förändringen menar han å ena sidan har professionaliserat föreningslivet. Å andra sidan vittnar han om hur det drabbar mindre föreningar hårt, som inte har en etablerad föreningsverksamhet eller naturliga kontaktytor – likt etablerade föreningar.
– Vi ser en kunskapslucka bland många föreningar och vi försöker fylla den luckan. Vi hjälper till med allt från utbildningar, styrelsearbete, bokföring och andra kompetenser.
Ser risker med bidrag
När föreningar har tufft med ekonomin finns det ekonomiskt stöd att få genom bidrag, men Jasmin Benca är inte endast positiv till bidrag.
– Det man helst vill undvika är vad man kallar för bidragsfällor, där vi ser att man bygger sig verksamhet enbart på bidrag.
Starta klippet för att höra varför Jasmin Benca tror att föreningar i socioekonomiskt utsatta områden har svårt att etablera sponsorer.