Bolaget Oslo-Stockholm 2.55 har ett syfte – att verka för en snabbare järnvägsförbindelse mellan de båda orterna. Företaget ägs gemensamt av Region Örebro och Region Värmland och Örebro och Karlstad kommuner.
Rörande överens
Under fredagen anordnade bolaget ett seminarium för att kommunerna närmast tåglinjen ska fördjupa sig i vilka effekter den kan få för planering, bostadsbyggande och fastighetsvärden – en så kallad nyttoanalys.
De uppgifterna behövs om man i sin tur ska kunna söka statsbidrag för en ny tågutbyggnad.
På fredagens möte var alla rörande överens om att en snabbare tågförbindelse skulle vara mycket positiv även om alla har lite olika fokus.
Bättre liv för boende
Samhällsplanerare Peder Thörn i Karlstad ser främst stora vinster med en förkortad restid mellan Karlstad och Oslo.
– Kortare restider ger ett bättre liv för de som lever och verkar i den här regionen. Sen kan vi också komma till Örerbo på 35 minuter och till Oslo på 1:05. Det innebär att arbetsmarknaden blir större och Karlstad blir mer attraktivt.
Anders Åkerström är planeringschef i Region Västmanland.
– För Västmanland är det viktigast att utveckla arbetsmarknadsregionen, säger han. Funktionaliteten med Stockholm är viktigast men också med Örebro och Eskilstuna.
Driver på tillväxt
Och i Örebro ser Jonas Karlsson, VD:n för Oslo-Stockholm 2.55, till helheten.
– En förbindelse mellan Oslo och Stockholm på under tre timmar skulle skapa förutsättningar för att bygga tre fungerande arbetsmarknadsregioner i stråket med vardera minst en miljon människor, det i sig driver tillväxt, avslutar han.