Varje år kostar kopparstölder längs det svenska järnvägsnätet mångmiljonbelopp i reparationer och förseningar. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Trafikverket fruktar ökning av kopparstölderna

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket befarar att kopparstölderna från den svenska järnvägen kommer att öka i höst. Orsaken är att världsmarknadspriset på koppar stiger.

Nu förbereds flera åtgärder för att minska stölderna som leder till mängder av tågförseningar varje år.

Hittills har runt 100 kopparstölder upptäckts vid det svenska järnvägsnätet. Det är en låg siffra jämfört med hur det var för några år sedan. Men priserna på koppar har också legat lågt de senaste åren.

Nu är priset på väg uppåt igen.

– Erfarenheten är att då ökar problemen med stölder och sabatoge mot järnvägen, säger Tomas Andersson, Trafikverkets nationella samordnare mot kopparstölder.

DNA-märker metall

En lång rad åtgärder sätts nu in för att göra det svårare för tjuvarna.

Det handlar om ökad bevakning på särskilt utsatta sträckor, larm, kameraövervakning, stängsel vid spårområden och märkning av koppar så att den kan spåras.

– Bland annat så märker vi allt intensivare med DNA, säger Tomas Andersson.

Livsfarligt att klippa av ledningar

Trafikverket räknar med att bara kopparstölderna längs spåren kostar samhället 50-60 miljoner varje år.

LÄS MER: Polisen kraftsamlar mot kopparstölder längs Bohusbanan

Många av stölderna leder till att tågtrafiken måste stoppas helt på sträckan, så att reparatörer kan arbeta säkert vid spåren.

– Det drar med sig stora kostnader. Resenärer och gods blir försenade. Det är beklagligt, säger Tomas Andersson.

Tomas Andersson, Trafikverkets nationella samordnare mot kopparstölder. Foto: Jesper Mattsson/SVT

Arbetet måste också utföras försiktigt med avstängd ström. Riskerna är stora, även för de tjuvar som klipper av koppartrådarna. Ledningar som ena stunden verkar ofarliga, kan nästa minut leda till allvarliga brännskador hos den som försöker klippa av dem.

LÄS MER: Kopparstölder kostar samhället mångmiljonbelopp

– Det är en stor elfara. Det är svårt att se på anläggningen att den är farlig. Man får en strömgenomgång och den är naturligtvis livsfarlig, säger Tomas Andersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.