Igår träffades Örebro kommun, Trafikverket och regionen för att diskutera säkerheten på Örebro södra.
Redan 2018 togs en avsiktsförklaring om Örebro södra fram mellan parterna. I den kom man bland annat fram till att på kort sikt bygga den gångbro som går över spåren men också att kommunen på lång sikt skulle bygga en tunnel under spåren.
Vissa saker från avsiktsförklaringen finns idag på plats, som bron och stängslet längs med spåret, men andra saker – som tunneln – lades på is.
Ombyggnad av Örebro södra aktuell igen
Men efter dödsolyckan har samtalen mellan de tre aktörerna tagit fart och just nu diskuteras det hur den gamla avsiktsförklaringen kan väckas till liv igen.
– För att göra de stora ombyggnaderna krävs det mycket investeringsmedel från kommunen och att deras detaljplaner kommer i fas. Samtidigt behöver vi få in projektet i den nationella planen som regeringen fattar beslut om, säger Fredrik Brokvist, samhällsplanerare på Trafikverket.
En total ombyggnad av stationen beräknas kosta hundratals miljoner och i de fallen får inte Trafikverket själva besluta – då ska det upp på högsta politiska nivå i landet. Nästa gång en nationell plan ska antas av regeringen är 2026.
Upphandlar kreativa idéer
I väntan på detta söker man efter billigare och snabbare lösningar. En del i det är att under hösten upphandla kreativa idéer för hur Örebro södra kan bli säkrare på ett snabbare och inte lika kostsamt sätt.
– Mycket av verktygen i vår låda har vi redan använt, nu hoppas vi att det kan finnas ytterligare verktyg som vi inte har hittat själva, säger Fredrik Brokvist.