• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Jesper Mattsson / SVT

Två år med nya flyglinjen – fortfarande nobbar Örebroföretag egna flygplatsen

Uppdaterad
Publicerad

Ovana och resepolicys som inte pekar ut Örebro som förstahandsvalet är två av anledningarna till att företag i länet väljer att inte flyga från den egna flygplatsen. Ett val som får konsekvenser för skattebetalarna i slutänden.

En enkät som Handelskammaren Mälardalen gjort bland 30 av länets största företag som flyger utomlands visar att vart femte inte väljer Örebro flygplats. Det skriver Handelskammaren på sin hemsida.

Av dessa företag väljer de flesta att resa från Arlanda, trots omfattande kostnader för transferresor och tidsförluster.

Örebro flygplats

– Jag har ännu inte sett rapporten, säger Irén Lejegren (S), styrelseordförande i Örebro läns flygplats AB. Men vi har bett Handelskammaren om hjälp för att se vad vi kan göra för att få fler att välja den här linjen.

Inte vanan inne

Anledningen till att företagen i länet inte väljer Örebro flygplats är bland annat att man inte har en resepolicy som pekar ut den egna flygplatsen som den som ska användas i första hand. Många uppger också att de inte har vanan inne att flyga från Örebro.

Efter två år med den nya flyglinjen mellan Örebro och Köpenhamn visar det sig att beläggningen på linjen fortfarande inte upp till de förväntade volymerna enligt flygplatsen.

Finansieras med skattemedel

Det tillsammans med kostnaderna för utbyggnaden av en landningsbana gör att ägarna nu måste gå in med 26 miljoner kronor i år. Pengar som i slutänden kommer från skattebetalarna eftersom ägarna är Region Örebro län och kommunerna Örebro, Karlskoga och Kumla.

– Vi har vetat om sedan vi startade att det kommer att krävas pengar för att täcka underskotten i början. I år hamnar summan på 26 miljoner men det kommer inte som en överraskning, förklarar Irén Lejegren (S).

Under 2016 redovisade flygplatsen en förlust på över fyra miljoner kronor före skatt.

Slutsatser i rapporten:

  • 20 % uppger att de inte reser från Örebro på grund av att de inte har en vana eller resepolicy som pekar ut Örebro flygplats som förstahandsval
  • Bara 7 % uppger att de reser regelbundet från Örebro flygplats
  • Köpenhamn som hub är bra
  • Flest resor går till Europa där Tyskland sticker ut
  • Av mer långväga destinationer tycks USA vara mest frekvent följt av Kina och Indien
  • Fler eller bättre avgångar uppges av en klar majoritet som viktigt för att använda flyget från Örebro mer
  • Smidigare hantering vid transfer och billigare pris är andra önskemål.

Källa: Handelskammaren Mälardalen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Örebro flygplats

Mer i ämnet