Värmlandstrafik stoppar Trendtaxi från att köra färdtjänst och sjuktransport, efter att också en av Trendtaxis underleverantörer fått sitt trafiktillstånd återkallat.
Efter att Region Sörmland sagt sagt upp sitt avtal med Trendtaxi saknades runt 70 fordon till bland annat skolskjutsar. Regionen hävdar avtalsbrott, medan Trendtaxi tycker att avtalet hävts på felaktiga grunder.
Olika typer av avtal
Staffan Juliusson som är chef för serviceresor i Region Örebro län säger att Regionen följer frågan, och att man just nu utreder för att se att det inte finns några brister kring Trendtaxi.
I Region Sörmland har man sagt upp avtalet med Trendtaxi och Värmlandstrafik stoppar samarbetet. Varför gör ni i Region Örebro län en annan bedömning?
– Avtalskonstruktionen ser olika ut. I vårt fall följer vi det avtalet vi har. En avtalsleverantör eller avtalspart måste inte ha trafiktillstånd. Om underleverantören har ett tillstånd gäller det, säger Staffan Juliusson.
24 underleverantörer kan användas
Han uppger att Trendtaxi har 24 olika underleverantörer i sitt avtal med Region Örebro län, som kan användas för att köra trafiken i Regionen.
Hur ställer ni er till att Trendtaxi inte har något trafiktillstånd?
– Vi följer avtalet. Så länge Trendtaxis underleverantörer har giltiga trafiktillstånd för sina fordon så har vi just nu ingen anledning att bryta avtalet. Skulle det framkomma brister kring trafiktillstånd i vår egen pågående utredning så får vi i så fall göra ett nytt ställningstagande, men som det ser ut nu så fortlöper avtalet.
Regionens nya avtal med Trendtaxi sträcker sig från den 1 juli 2020 till den sista juni 2025.