Tåg avisas på flera håll i landet. Men i Hallsberg finns den enda anläggningen av sitt slag i landet.
Om ett järnvägsfordon ska avisas kan det, med ett traditionellt arbetssätt, ta ett helt dygn. Det beror förstås på hur mycket is som måste tas bort, men vid anläggningen i Hallsberg räknar man i stället med att det bara ska ta mellan en och tre timmar.
Bra för resenärerna
– Det kommer att betyda väldigt mycket för våra resenärer, tågen ska ju vara ute på spåren, säger Tomas Steiner, inköpare på SJ.
Mycket snö och is på tågen kan orsaka många olika fel, ibland så svåra att tågen inte kan fortsätta köra. Det handlar om alltifrån dörrar som inte går att öppna eller stänga, till bromsar som helt fryser fast.
När ett tåg kör igenom en växel kan dessutom is ramla ner från tåget och blockera delar av växeln. Det orsakar i sin tur förseningar eftersom någon måste rycka ut och få bort isen.
Nytt arbetssätt
På Hallsbergsanläggningen arbetar man på ett lite annat sätt än vid äldre anläggningar.
– Det är en stor biogaspanna som värmer luften, berättar Pierre Starck, projektledare på företaget.
Varmluften hettas upp och skickas sedan i rör till vagnhallen. Samtidigt sprutas vatten ut och skapar en vattendimma som virvlar runt fordonet som ska avisas. Den höga luftfuktigheten gör att isen ”äts upp” snabbare.
Återanvänder både luft och vatten
Anläggningen börjar med att ta in utomhusluft och värma upp den, och senare återanvänds den redan uppvärmda luften. Vatten från isen samlas i ett enormt kar under fordonet och så småningom renas vattnet och används på nytt.
SJ:s kontrakt ger järnvägsbolaget förtur till anläggningen på nätterna, mellan klockan 22 och 06. Den ska i första hand användas för SJ:s X40-tåg, de grå dubbeldäckarna.