Foto: Jesper Mattsson / SVT

Upphandlingen kan ha brutit mot lagen

Uppdaterad
Publicerad

Örebro flygplats kan ha brutit mot lagen då de upphandlade flygtrafiken till Köpenhamn. Det uppger chefsjuristen Pär Cronhult som drivit och vunnit flera liknande rättsprocesser.

– Det här är något som normalt ska ske inom ramarna för en flygtrafikkoncession och det beslutas på nationell nivå eller av myndighet som regeringen bestämmer och Örebro flygplats är ingen flygplats som ska ha en statssubventionerad flygning, säger chefsjuristen på konkurrenskommissionen Pär Cronhult.

När Örebro flygplats i våras bestämde sig för att göra en upphandling för att få igång flyglinjen till Köpenhamn igen så kan de ha brutit mot lagen. Avtalet med det nu konkurshotade flygbolaget Estonian Air handlar om närmare 40 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar och gäller i tre år. Men enligt tolkningen av gällande EU-rätt så får flygplatser själva inte upphandla flygtrafik.

Örebro-Köpenhamn

– Det är framför allt unionsrättens bestämmelser om flygtrafikkoncessioner man ska titta på främst. För man får göra så här men då är det ske på ett visst sätt, en viss ordning och det ska finnas ett visst behov. Och då är det staten som ska göra den här bedömningen av vilka flygplatser som ska ha möjligheten till subventionerad flygtrafik, säger Pär Cronhult.

Vunnit liknande tvister

Konkurrenskommissionen startades av den näringslivsfinansierade stiftelsen Den nya välfärden. Man granskar och driver ärenden som man anser handlar om offentlig konkurrenssnedvridning.  I sin roll som chefsjurist på konkurrenskommissionen har Pär Cronhult tidigare drivit och vunnit rättsprocesser mot andra kommunala flygplatser som gjort liknande upphandlingar.

Även på Trafikverket är man förvånad över att flygplatsen agerat på egen hand.

– Det finns en EU-flygförordning och som vi tolkar den finns det ett företräde att det bara är staten som kan göra upphandlingar. Och i det fallet är det Trafikverket som företräder staten, säger utredaren Håkan Jacobsson.

Överväger rättsprocess

Men flygplatsens vd håller inte med.

– Vi hävdar att det gäller trafik på trafikpliktiga linjer. Linjer där rikstrafiken sedan trafikerar. Vi har upphandlat en produkt som näringslivet och regionen har önskat att ta sig ut i världen via Köpenhamn och enda sättet att trafikera är att handla upp en sådan produkt och det är det vi har gjort, säger flygplatsens vd Mikael Smedberg.

Konkurrenskommissionen överväger nu om man ska starta en rättsprocess mot flygplatsen för att driva fallet vidare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Örebro-Köpenhamn

Mer i ämnet