En äldre kvinna pratar i telefon och håller den mot sitt öra. Hon har glasögon och syns delvis i profil. Hennes hand visar tecken på ålder, med synliga årder. Bakgrunden är suddig med ljusa färger.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Etisk stress”. Hör verksamhetschefen berätta varför vårdcentralen inte hinner svara i telefon. Foto: Martina Holmberg / TT

Vårdcentralen i Kumla hinner inte svara i telefon – missar nästan hälften av samtalen

Publicerad

Nästan hälften av dem som ringer vårdcentralen i Kumla kommer inte fram. Så har det sett ut i perioder under hösten. Orsaken är bland annat att regionens nya journalsystem tagit mycket av sköterskornas tid.

Regionen vädjar nu till invånarna att använda de digitala verktygen istället.

Tillgängligheten för att prata med vårdcentralen i Kumla på telefon har under hösten varit låg. Vissa dagar har 40 procent av de som ringt in fått besked att det inte finns någon som kan ta emot deras samtal.

– Det är lågt och vi är absolut inte nöjda med det, säger Ylva Rosén, verksamhetschef för vårdcentralerna i södra länsdelen.

Patienter har alltså inte kunnat boka in ett vårdbesök, i vissa fall under flera dagar.

Yngve, 70 år, ringer vårdcentralen varje dag – får inget svar

En man i mörk jacka och keps står framför en avstängd väg med byggbarriärer i Kumla – 70-årige Yngve Eriksson berättar om hur han förgäves försöker ringa till vårdcentralen varje dag. I bakgrunden syns hus och träden har tappat sina löv, vilket tyder på höst. En vägskylt för övergångsställe är synlig till vänster.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Ont varje dag – men vårdcentralen svarar inte. Hör Yngve Eriksson berätta i klippet. Foto: Mikko Lindskog/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.