Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Att muddra sträckan från Örebro ut till Hjälmaren är inte kommunens ansvar, menar Johan Kumlin (M), ordförande i kommunens teknik- och servicenämnd. Foto: SVT

Vem ska muddra farleden ut från Örebro?

Publicerad

Ska Sjöfartsverket stå för muddring eller är det Örebro kommuns ansvar? Eller är det Hjälmarens vattenförbund? Det är många parter iblandade, men ingen vill ta ansvaret för muddringen. Under tiden är det svårt för båtar att ta sig in eller ut från hamnen i Skebäck.

– Det här är ju egentligen inte en kommunal fråga, säger Johan Kumlin (M), ordförande i teknik- och servicenämnden i Örebro kommun.

Kommunen och Hjälmarens vattenförbund, där Örebro kommun ingår, menar att eftersom vägen ut från Örebro till Hjälmaren är en allmän farled så borde Sjöfartsverket sköta om muddringen. I en sammanställning från Sjöfartsverket år 1988 så är sträckan klassad som allmän farled.

Muddring av Hjälmaren

Ansvarig för att sätta ut sjömärken och prickar är Hjälmarens vattenförbund. Därför menar Sjöfartsverket att det är den organisationen som är farledshållare.

– Vår ståndpunkt är att det åligger farledshållaren att säkerställa djupet med t ex muddring, skriver Sjöfartsverket i ett mail.

Gamla dokument kan påverka

Vattenförbundet består av kommunerna Eskilstuna, Katrineholm, Vingåker, Arboga och Örebro. Dessutom är lantbruksorganisationen Hjälmarens och Kvismarens sjösänkningsjordar och tre olika kraftbolag medlemmar i förbundet. Från förbundets sida menar man att det finns ett gammalt regeringsbeslut från 1969 som säger att muddring är statens ansvar.

Tidigare har muddringar gjorts. Sjöfartsverket muddrade 1956 så djupet blev 3,5 meter och bredden 20 meter. Örebro kommun har också muddrat senare men i betydligt mindre omfattning. En ny muddring skulle kunna kosta upp mot 100 miljoner kronor.

Båtägarna drabbas

Under tiden som de inblandade parterna diskuterar drabbas båtägarna. I början av årets säsong var djupet som minst 1,3 meter, i mitten av farleden. Utåt kanterna kan det vara ännu grundare.

Vid torra somrar sjunker vattennivån ytterligare och för vissa båtar blir det då omöjligt att gå in till Örebro.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Passagerarfartyget Gustaf Lagerbjelke hjälper till att hålla rännan farbar, men en riktig muddring skulle behövas. Foto: Mikko Lindskog/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Muddring av Hjälmaren

Mer i ämnet