– Det här är ju egentligen inte en kommunal fråga, säger Johan Kumlin (M), ordförande i teknik- och servicenämnden i Örebro kommun.
Kommunen och Hjälmarens vattenförbund, där Örebro kommun ingår, menar att eftersom vägen ut från Örebro till Hjälmaren är en allmän farled så borde Sjöfartsverket sköta om muddringen. I en sammanställning från Sjöfartsverket år 1988 så är sträckan klassad som allmän farled.
Ansvarig för att sätta ut sjömärken och prickar är Hjälmarens vattenförbund. Därför menar Sjöfartsverket att det är den organisationen som är farledshållare.
– Vår ståndpunkt är att det åligger farledshållaren att säkerställa djupet med t ex muddring, skriver Sjöfartsverket i ett mail.
Gamla dokument kan påverka
Vattenförbundet består av kommunerna Eskilstuna, Katrineholm, Vingåker, Arboga och Örebro. Dessutom är lantbruksorganisationen Hjälmarens och Kvismarens sjösänkningsjordar och tre olika kraftbolag medlemmar i förbundet. Från förbundets sida menar man att det finns ett gammalt regeringsbeslut från 1969 som säger att muddring är statens ansvar.
Tidigare har muddringar gjorts. Sjöfartsverket muddrade 1956 så djupet blev 3,5 meter och bredden 20 meter. Örebro kommun har också muddrat senare men i betydligt mindre omfattning. En ny muddring skulle kunna kosta upp mot 100 miljoner kronor.
Båtägarna drabbas
Under tiden som de inblandade parterna diskuterar drabbas båtägarna. I början av årets säsong var djupet som minst 1,3 meter, i mitten av farleden. Utåt kanterna kan det vara ännu grundare.
Vid torra somrar sjunker vattennivån ytterligare och för vissa båtar blir det då omöjligt att gå in till Örebro.