Försäljningen av vinyl står fortfarande för en mycket liten del av den totala musikmarknaden i Sverige, omkring fyra procent 2016 enligt branschorganisationen Ifpi.
SVT PLAY: Se ett längre inslag om vinylboomen
Stormarknaden ville testa
Men försäljningskurvan har pekat spikrakt uppåt, 2006 såldes 7.000 nypressade vinylskivor, förra året såldes 537.000 och sedan en tid tillbaka säljs vinylskivor inom dagligvaruhandeln igen. På en stormarknad i utkanten av Örebro hittar vi ett vinyställ med ett tjugotal titlar.
– CD-skivorna började tappa rejält och fortsätter att tappa och vi har sett att vinylförsäljningen ökar ute i Europa och i världen, därför ville vi testa, berättar Mats Eriksson som är avdelningschef på stormarknaden.
Det är Warner Music och Musikservice som står bakom den här satsningen på vinyldistribution till dagligvaruhandeln. Enligt Jonas Claesson på Musikservice finns vinylställen i omkring 60 butiker och antalet ökar för varje dag.
Musikservice har inte haft vinyl bland sina produkter sedan slutet av 80-talet.
Har uppstått ett sug
Pelle Handfast driver en skivbutik i centrala Örebro sedan 20 år tillbaka och han märker så klart av vinyltrenden. Fler ungdomar tittar in i butiken och äldre kunder, som gjorde sig av med sina vinylsamlingar på 90-talet, kommer och köper tillbaka plattorna.
Han tror att vinyltrenden delvis är en reaktion på en period då de flesta lyssnat på strömmad och nedladdad musik.
– Det finns inga fodral, det finns inga texter, det finns ingenting att hålla i och när det blir så mycket musik men ingenting fysiskt då uppstår ett sug efter de vackra omslagen som det är på LP-skivor, säger Pelle Handfast.
Många köper tillbaka samlingen
I butiken stöter vi på både nyfrälsta och sedan länge troende vinyllyssnare. Kent Blomberg tillhör den senare kategorin och till skillnad mot många andra vinylsamlare behöll han sin samling då under 90-talet när många sålde.
Samlingen består av omkring 1.000 titlar och fortsätter att växa.
– Jag letar efter den första Dag Vag-skivan, jag brukar titta efter den var jag än är men den verkar vara omöjlig att få tag i, säger Kent Blomberg.
Säljs bland mellanmjölk
Men frågan är vad de riktiga vinyl-nördarna tycker om att vinylen nu säljs bland mellanmjölk och toapapper ute på stormarknaderna.
– De flesta som håller på med vinyl tycker nog att det är kul att det sprider sig, sedan finns det kanske en del som inte tycker om det här med nypressningar utan tycker att det ska vara 60-tal, original första pressningen, säger Pelle Handfast.