En person håller upp en laptop som visar en scen från spelet Minecraft, med färgglada block och byggnader i en virtuell värld. Bakgrunden är oskarp med varma färger.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Jag vågade inte söka jobbet på Minecraft själv även om det var ett drömjobb, säger Agnes Larsson. Foto: Martin Klevelid/SVT

Agnes jobbar med att utveckla Minecraft – utsedd till Årets alumn på Linköpings universitet

Publicerad

Hon vågade först inte söka jobbet. Men åtta år senare är Agnes Larsson idag kreativ chef för utvecklingen av den svenska spelsuccén Minecraft. Spelet har över 100 miljoner användare varje månad.

– Det började med att jag spelade mycket Minecraft. Det var mitt favoritspel, säger hon.

Agnes Larssons karriär i spelbranschen började efter hennes utbildning till civilingenjör vid Linköpings universitet. I år är hon utsedd till en av Årets alumner på universitet.

– Jag är jättetacksam. Jag blev glad och lite förvånad när de hörde av sig, säger hon.

Men att hon skulle arbeta med utvecklingen av sitt favoritspel var inte självklart.

– Jag vågade inte söka jobbet på Minecraft själv även om det var ett drömjobb. Men då träffade jag en av cheferna, Jens, som tyckte att jag skulle söka. Då vågade jag, säger hon.

Hör henne berätta i klippet hur det är att utveckla spelet och vad utbildningen på Linköpings universitet har betytt för hennes karriär.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.