– Vi försöker se hur är det för barnen som växer upp i en digital värld, berättar Anett Sundqvist, biträdande professor i psykologi vid Linköpings universitet.
Forskningen är inte helt färdig och har inte publicerats ännu, men det man sett hittills tyder ändå att mobiler och paddor kan påverka barns språkutveckling.
– Preliminära data som vi har visar på att om föräldrarna använder sig av mycket digitala media hemma så påverkar det barnets språkutveckling negativt, säger Sundqvist.
Tidsåtgången är boven
Det är inte digitala medier i sig som är negativt utan att de gör att det blir mindre tid för en förälder att prata med barnet. Antalet interaktioner mellan förälder och barn riskerar att minska. Den förälder som läser oerhört mycket i en papperstidning, istället för att prata med sitt barn, kan vara en lika negativ påverkan.
Lösningen är att lära sig hantera det nya
– Digitala medier finns här och det kommer att stanna. Vi behöver kanske lära oss lite bättre sätt att hantera det på, menar Sundqvist.
När man läser en bok för ett barn pratar vi ofta om vad vi ser. Finns det en nalle i boken kanske den som läser nämner något om barnets egen nalle. Bild och ord kopplas samman och barnet lär sig.
– Om vi kunde använda digitala medier på samma sätt, då vore det en bra lärsituation för barnet, avslutar Anett Sundqvist.