Avtalet mellan Norrköpings kommun och Trafikverket avser en ny godsbangård, järnvägsanslutning till kombiterminalen på Händelö, NV godsspåret, industrispårsystemet och bristande väganslutning mellan E4, E22 och hamnen.
– De viktigaste sakerna med det här avtalet är 1: Nu blir det möjligt att starta ostlänksbygget hösten 2017 i Norrköping. 2: Vi löser ut frågan när det gäller anslutning till hamnen i Norrköping, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S).
Nytt spår till Händelö
Kardonbanan kallas den. Den planerade järnvägssträckan som ska gå från den befintliga stambanan norr om Norrköping rakt ner till industrierna på Händelö. Godsbangården ska också flyttas. Även den utanför stan. På så sätt får godstrafiken bättre kommunikationer till industrierna på och kring Händelö.
– Intentionen är att flytta godsbangården till Malmölandet, nära Bravikens pappersbruk och Rustas lager, norr om Händelö, säger Ulf Arumskog, utvecklingschef Norrköpings kommun.
– Det här gör vi är för att skapa utrymmet för ostlänken och bygga ett nytt resecentrum. Och då behöver vi flytta på godset som egentligen inte har här att göra, säger Einar Schuch som är regionchef för Trafikverket.
Vad kommer detta att kosta?
– För kommunen handlar det om halva kostnaden, för anslutningen till hamnen, som då kommer att vara drygt en halv miljard, säger Lars Stjernkvist (S).
I kommunens ”avsiktsförklaring om stödjande infrastruktur för Ostlänken samt kompletterande avtal för Järnvägsanslutning till Händelö” står att senare beräkningar visar på en kostnad i storleksordningen 500-600 miljoner kronor för återstående åtgärder. Ytorna inne i stan som nu blir tomma är tänkta att anvädas till bostadsbyggande.
– Det finns en enighet om att marken som frigörs, både i hamnen och i och med att vi flyttar järnvägsspår, ska användas till ökat bostadsbyggande, säger Lars Stjernkvist (S).
Klubbas igenom den 31 augusti
Det finns en politisk enighet i kommunen kring avtalet med Trafikverket. Men beslutet om huruvida byggplanerna ska bli verklighet tas först den 31 augusti i kommunfullmäktige. Området där den nya godsbangården är tänkt att byggas består idag av natur.
– Det är ett oexploaterat område och det finns en detaljplan för att bygga en godsbangård där, säger Ulf Arumskog.
Flytten av den befintliga godsbangården, mellan Butängen och Ingelsta, innebär också att det blir plats över för annat.
– Nu finns bara idéer. Det blir stad. Men vi vet idag inte exakt hur området ska omvandlas, säger kommunens utvecklingschef.
Vill knyta ihop motorvägarna
I kommunens och Trafikverkets planer ingår också att knyta ihop E4, E22 och Händelö hamn. Det ska göras genom att bygga nya kompletterande vägar och ombyggnationer av befintliga gamla vägar.
– Under hösten och vintern ska vi jobba vidare och bestämma vilka åtgärder som ska göras. Det kommer bli en kombination av att bygga nya kompletterande vägar och ombyggnationer av befintliga gamla vägar, säger Ulf Arumskog.
Vad har ni konkret uppnått med det här avtalet?
– Vi har hittat en modell för hur vi praktiskt genomför mycket av byggplanerna. Samt en rollfördeling, säger kommunens utvecklingschef Ulf Arumskog.