Det har varit tuffa förhandlingar mellan kommunen och Sverigeförhandlingen om utbyggnaden av den nya höghastighetsbanan.
Frågan om hur man ska skapa en bra passage genom Linköping har stötts och blötts i flera år.
Linköpings kommun jobbade länge hårt för att få till en underjordisk lösning genom staden. Men tunnelförslaget ratades av statens företrädare i Sverigeförhandlingen som istället presenterade ett annat förslag.
Vill inte ha ”mjölkpall”
Det förslaget skulle innebära att den snabba järnvägen skulle dras utanför själva stadskärnan. De tåg som skulle stanna i Linköping skulle istället få ta en bibana som skulle förbinda höghastighetsspåret med järnvägsstationen inne i centrala Linköping.
Men det här förslaget uppskattades inte bland Linköpings politiker och såväl den politiska majoriteten som oppositionen samlade sig för att förhandla till sig ett annat resultat.
– Nu måste vi visa att Linköping är inte mjölkpall längs med vägen som man bara kan stanna till vid lite hipp som happ, dundrade oppositionsrådet Muharrem Demirok (C) i början av februari förra året.
LÄS MER: Revanschlusta i Linköping
Nu talas det inte längre om någon bibana. Istället ska stationen vara centralt placerad, öster om Stångån, någonstans i Stångebroområdet. Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande, är mycket nöjd.
Stan ska växa över ån
– Vi har ju hela tiden velat ha en lösning som ska gå genom Linköpings tätort och med så lite barriärer som möjligt. Vi vill ju också att vår stad ska växa över ån och nu får vi stationen på rätt sida. Här har vi ju dessutom köpt mark för att kunna rymma en station, säger hon.
Var exakt som stationen ska placeras är inte klart, men den ska byggas i ”centralt läge mellan Stångån och riksväg 35 inom den befintliga korridoren”.
– Avtalen med Linköpings kommun är ett viktigt steg för utbyggnaden av höghastighetsjärnvägen. Resultatet av förhandlingarna är bra både för kommunens utveckling och för den nya järnvägen, säger Sverigeförhandlingens förhandlingsperson HG Wessberg.
Kommunfullmäktige ska fatta beslut om att godkänna avtalen under hösten.
LÄS MER: Linköping backar om tunnel