Kunderna har får ett samtal från någon som uppger sig representera ett företag eller leverantör med ett paket som är på väg att levereras.
Kunden har svarat: ”Nej, det stämmer inte, jag väntar inga paket”.
Bedragaren har då sagt: ”Oj, då är det bäst att vi kopplar till din banks säkerhetsavdelning, för pengar är på väg att dras från ditt konto”.
– Bedragaren är förtroendeingivande och ”hjälpsam” med att stoppa den påstådda betalningen. Kunden kan känna sig stressad i den här situationen och logga in på sin internetbank eller mobilbank med koder, säkerhetsdosa eller mobilt BankID, säger Johan Widerström, vd för Kinda-Ydre Sparbank, i ett pressmeddelande.
”Vill få kunden att logga in”
Sammanlagt har bedragarna kommit över cirka 250 000 kronor från de tre drabbade bankkunderna. Enligt banken har fler bedrägeriförsök gjorts.
– Allt handlar om att bedragaren vill få kunden att logga in på sin internet- eller mobilbank. Men hur trovärdiga historierna än verkar så är det bara bluff. Banken ringer aldrig upp och ställer frågor om kundens koder eller ber kunden att logga in, säger Johan Widerström.
Bedrägerierna är polisanmälda.