I dag premiärvisades en av två nya filmer på Gotlands biograf Borgen. Filmerna är en del i Region Gotlands kampanj för att informera gotlänningar och turister om hur de kan spara vatten den kommande sommaren.
– Det var fantastiskt, en fullsatt salong med 200 barn som skrek och tyckte att det var jättekul, säger Peter Daun, kommunikatör vid Region Gotland.
Barn ger tips
Kampanjen består i år av de två filmerna och några kortare videoklipp. En kortare film på 20 sekunder kommer att visas på biografen i Visby medan den långa på fem minuter ska användas som undervisning.
Ett annorlunda grepp är att de korta klippens huvudkaraktärer inte spelas av vuxna, utan av barn. Det är dem som ger publiken tips om hur de kan spara vatten.
– Vad vi vill komma åt är att få folk att tänka mer på sitt vatten. Den långa filmen har vi tagit fram för att åka ut i skolorna med för att försöka nå de vuxna genom barnen, säger Peter Daun.
– Det här är den absolut viktigaste utvecklingsfrågan på Gotland idag anser jag, säger Peter Daun.
Ser resultat av kampanjen
Vattensituationen på Gotland har varit ansträngd under en tid och förra året var inget undantag. Regionen ser dock resultat efter förra årets kampanj, någonting som gör att andra regioner har hört av sig för att få tips.
– Jag tror att det handlar om mentaliteten, vi på Gotland vet hur viktigt det är med vattnet och folk förstår allvaret, även turisterna tog sitt ansvar, säger Peter Daun.
Han tänker tillbaka till juli förra året då ön sparade 20 procent mer vatten än samma månad 2015. Detta trots att det var mitt under högsäsongen.
– Det är intressant, det går åt mest vatten då och ändå sparade vi 20 procent, så folk förstod, utan vattnet stannar utvecklingen.
Du hittar filmen här.