Undersökningen bestod av 40 tonåringar i åldrarna 15-19 år. Tonåringarna kunde klicka ”gilla”, ”ogilla” eller välja att inte reagera alls på varandras ansiktsbilder som var tagna till studien. Undersökningen liknar hur det ser ut på dagens sociala medier.
Med hjälp av magnetkamera
Bilderna visades i ett par glasögon med en inbyggd skärm och via en magnetkamera har man till exempel kunnat mäta hjärnaktiviteten. Genom att se till exempel ”gilla” notifikationer aktiveras ett hjärnområde som kallas salience network.
– Salience network kopplas till egenskaper som saker kan ha. En sak som kan jämföras är till exempel ett rött trafikljus. Vi tar kanske för givet att vi är duktiga och ser ett rött trafikljus, men det är inte en slump. Vi har ett hjärnsystem som tar hand om det, säger Irene Perini, forskare, Centrum för social och affektiv neurovetenskap, Linköpings universitet.
Skillnad på att bli bedömd eller att bedöma andra?
I forskningen kom man fram till att redan innan tonåringarna hade fått ett ”gilla” eller ”ogilla”, i vad som kallas förväntningsfasen, började salience network aktiveras.
– Bara att veta att det finns någon som kommer att bedöma oss är nog för att aktivera vår uppmärksamhet. Det här kan relatera till när vi lägger upp en bild på sociala medier tar det en hel del uppmärksamhet och kanske är det därför det är så svårt att låta bli att kolla vår profil på sociala medier, säger Irene Perini.