Många har spekulerat i att det är av ekonomiska som festivalen läggs ner. Koopman menar dock att Bråvalla varit vinstdrivande jämfört med exempelvis Hultsfredsfestivalen som la ner för några år sedan.
I år har det enligt företaget sålts 45.162 biljetter. Det är färre än förra året då det såldes 50.000 biljetter.
LÄS MER: ”Hoppas det inte är ett sätt att dölja bolagets brakförlust”
Rädsla och negativ publicitet
Nedgången, Menar Koopman, kan bero på rädsla och negativ uppmärksamhet i media där det handlat mycket om just brotten på festivalen, inte musiken.
LÄS MER: Turistchefen: ”Hårt slag mot Norrköping”
Han säger också att företaget gjort en rad insatser för att trygga området, till exempel servicetorn, belysning, säkerhetspersonal i publikhavet.
LÄS MER: Kommunalrådet: ”Sorgligt att festivalen ställs in”
Cyniskt dra in ekonomin
Att det skulle vara ekonomi som är grunden för att inte ha festivalen och säga att det beror på sexualbrotten, är cyniskt, skriver han. Men han säger ingeting om hur företaget ska göra med sina övriga festivaler i Norden och Europa där också våldsbrott och sexbrott förekommer.
LÄS MER: M: Drastiskt men nödvändigt
Vad som händer efter 2018 är oklart. Företaget har ett 10-årigt avtal med Norrköpings Kommun om att få utnyttja Bråvalla.