Det är en sträcka på cirka 1.5 kilometer mellan Visby och Visby flygplats som kommer att få laddningstekniken nergrävd i vägbanan.
– Tekniken fungerar som så att fordonet kommer och aktiverar då den trådlösa induktiva spolen under marken som överför energi till fordonet, säger Håkan Sundelin, nordenchef på företaget Electreon AB och projektledare för Smartroad Gotland.
Det hela är ett testprojekt som finansieras av Trafikverket. Man i huvudsak testa hur tekniken fungerar med den tunga trafiken. En el-buss kommer att sättas i trafik till och från flygplatsen, och en el-lastbil kommer också att testas.
– Vi har många tunga fordon som står för stora CO2-utsläpp. Vi har ingen riktigt bra lösning för att få dem fossilfria, säger Jan Pettersson, programchef för elvägar på Trafikverket.
Kan minska storleken på batterierna
En fördel med vägen är att batterierna i fordonen inte behöver lika mycket kapacitet.
– Vi kan minska storleken på energilagring i fordonen. Istället för att vi ska ha stora batterier, speciellt i tunga fordon, så kan vi ha ett ganska litet batteri som laddas kontinuerligt, säger Håkan Sundelin.
Redan vid årsskiftet ska den första sträckan vara klar. Utifrån den kunskap som man samlar på sig så kan det bli fler elvägar i framtiden. Innan dess ska också många frågor utredas, som till exempel hur betalning för elen ska gå till.
– Lyckas vi med det här testet, då kommer det bli den första sträckan på allmän väg med trådlös elöverföring till tunga fordon och bussar. Så det är otroligt häftigt, säger Jan Pettersson.