Cyklister kan få företräde

Uppdaterad
Publicerad

Korsningar där bilister ska lämna cyklister företräde och cykelmotorvägar. Det är lite av innehållet i en statlig utredning som presenteras nu i veckan.

I Linköping har man sedan 2007 haft cykelfartsgator. Det började på försök men fungerade så bra att man fortsatte. Här passerar 3000 cyklister varje dygn. Och nu ska det ska bli lättare att cykla också i resten av landet. Det vill i alla fall regeringens utredare som presenterar en rad förslag i veckan.

– Det kommer nog bli väldigt positivt. Den visar att cykeln är ett transportslag att räkna med, säger Per-Erik Hahn, cykelsamordnare i Linköping.

Cykelutredningen

Cykelmotorvägar

Regeringens cykelutredare Kent Johansson föreslår bland annat flerfiliga cykelvägar med servicestationer och caféer, liknande cykelfartsgator som de i Linköping där en hastighetsgräns på 20 km/h gäller även för bilar. Dessutom vill han se att cyklisterna har företräde i vissa korsningar där cykelvägarna korsar biltrafiken.

– Det är krångligt att cykla idag. Man vet inte riktigt var man ska vara. Man tycker helt enkelt att det är lite för komplicerat, säger Kent Johansson.

 I Eskilstuna finns det redan planer på  cykelmotorvägar som är tänkta att gynna arbetspendlarna, där ska cyklisterna ha företräde och bilisterna väjningsplikt.

Var exakt de är tänkta att ligga presenteras i början av nästa år, men det rör sig om innerstan.

Positiv cyklist

Cyklisten Marika Wenemark är positiv till förslaget om väjingsplikt för bilar.

– Det är aldrig grönt automatiskt för oss cyklister. Bilisterna som sitter inomhus skulle kunna vänta lite istället.

– Man behöver vara noggrann i utformningen av en sådan väjningsplikt så att den blir respekterad, säger Per-Erik Hahn.

Och om Linköpings cykelsamordnare får drömma lite har han en klar vision för sin stad.

– Alla ska cykla såklart.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Cykelutredningen

Mer i ämnet