Den anrika Femöresbron, som binder samman området kring Åbackarna i Norrköping ska lyftas bort. Det beslutade tekniska nämnden igår. Färgen, blymönja, som bron har målats med innehåller bland annat tungmetaller och miljöstörande ämnen såsom bly, arsenik och krom och får inte hamna i vattnet i Strömmen. Bron ska lyftas bort för att se om det finns möjlighet att renovera den.
– Det kommer att bort emot ett halvår att få bort bron. Det måste ske en upphandling och eventuellt så måste nya vägar anläggas för att kunna komma fram med kranar och annat, säger Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden.
Femöresbron stängdes plötsligt av för gående höstas. En inspektion visade att bron led av allvarliga korrosionsskador på tvärbalkar under brobanan. Det var därför inte lämpligt att fortsätta använda gångbron över Motala Ström.
Läs också: Avbrott på populärt promenadstråk i Norrköping
”Det är lite Monet över den”
Hanna Domfors är stadsantikvarie på Stadsmuseet i Norrköping. Hon tycker det är bra att man tar upp bron på land för att undersöka möjligheterna till en renovering.
– Det är bra att de lyfter bort den. Blymönjan som den är målad med är inte att leka med. Bron måste kapslas in när man tar bort den så att inte blyn från färgen inte frigörs i vattnet, berättar hon.
Läs också: Femöresbron går inte att rädda
Hanna Domfors berättar om att Femöresbron är en viktig del av helheten i området kring Folkparken.
– Femöresbron är ett viktigt landmärke för Norrköping. Den väcker känslor hos medborgarna och är väl förankrad i deras hjärtan, säger hon.
– Den är väldigt vacker och fin. Det är lite Monet över den tycker jag, säger Hanna Domfors.
”Roddar-Pelle” skötte överfarten
Femöresbron stod klar över Motala ström 1901. Den byggdes för att förena den uppväxande Borgs Villastad med Norrköpings norra stadsdelar. För att finansiera bron fick de som passerade betala två öre i en betalningslucka i en nybyggd brovaktarstuga. Senare ändrades avgiften till fem öre, därav namnet. Bron hölls öppen mellan 06.00-22.00.
Innan bron kom till stånd så sköttes transporten över Strömmen med en wire-driven liten färja. Kneippbadens Vattenkuranstalt som startade sin verksamhet 1898 ville att gästerna skulle ha tillgång till Folkparken mittöver Strömmen. Men det var mycket mödosamt att dra färjan över det strida vattnet.
1912 åtog sig Sigfrid Pettersson att sköta överfarten med en roddbåt istället. Han blev i folkmun kallad ”Roddar-Pelle” och blev en välkänd institution bland Norrköpingsborna. Bryggorna som ”Roddar-Pelle” rodde emellan finns kvar vid Strömmen än idag som ett minne av en svunnen tid.
Tillfällig och ny bro utreds
Kanske blir också Femöresbron ett minne från en annan tidsålder. För ingen vet ännu om det går att renovera det gamla landmärket.
– Jag tror inte att den gamla bron kommer tillbaka, säger Karin Jonsson (C).
Tekniska nämnden ska nu utreda möjligheterna att placera dit en tillfällig bro. Parallellt med det arbetet ska även byggandet av en eventuellt ny bro utredas.
– Jag skulle gärna se att den gamla bron kommer tillbaka, den berättar om platsens historia, säger Hanna Domfors.