Två anställda på en butik flyttar en pall med varor med en palltruck. En av dem lastar av varor medan den andra fyller en kyl. I bakgrunden syns kyldiskar med produkter. Lokalen har moderna ljuskällor och en orange vägg, vilket ger en ljus och fräsch atmosfär.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hos Matmissionen i Linköping kan de med låg inkomst handla livsmedel till en tredjedel av normalpris. Följ med på ett besök i den sociala butiken. Foto: Carl Larsson/SVT

Succé för livsmedelsbutiken som hjälper ”matfattiga”

Uppdaterad
Publicerad

I februari öppnades Matmissionen i stadsdelen Skäggetorp i Linköping. Enligt en undersökning som Stadsmissionen gjort upplever 64 procent av kunderna mindre oro över matinköpen när de kan handla till en tredjedel av normalt pris.

– Ur ett barnperspektiv finns det ungefär 20 000 barn i Östergötland som lever i matfattiga familjer. I stadsdelarna Ryd och Skäggetorp uppskattar vi att cirka 9 000 individer har en låg ekonomisk standard, säger Peder Barrling, operativ chef hos Stadsmissionen i länet.

För att få bli medlem och kund hos Matmissionen får du inte ha en inkomst över 13 274 kronor efter skatt per månad. Varorna skänks av livsmedelsbranschen.

Vill till flera kommuner

– Kunderna är allt från pensionärer, barnfamiljer till människor med utomeuropeisk bakgrund, med det gemensamt att pengarna inte räcker till. En bred målgrupp.

Affären i Skäggetorp är länets enda, hittills. Stadsmissionen vill etablera butiker i flera kommuner.

Och var någonstans och hur det hittills har fungerat hör du i videon.

– Verksamheten fyller flera funktioner: Branschen kan bli av med ett visst svinn, de som handlar kan själva välja vilka varor de vill ha i stället för att få en matkasse och dessutom arbetstränar folk här.

Matmissionen

Matmissionen startades av Stockholms Stadsmission 2015 och är en kedja av sociala matbutiker som möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna.

Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter från dagligvarubranschens leverantörs- och handelsled som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i utsatthet.

Butikerna erbjuder även arbetsträning som gör att fler personer närmar sig arbetsmarknaden.

Matmissionen har mer än 25 000 medlemmar runtom i landet och totalt 11 butiker i Stockholm, Helsingborg, Malmö, Linköping och Umeå.

Undersökningen:

  • 4545 personer i Sverige och 340 i Östergötland deltog.
  • 64 procent i Linköping upplever mindre stress över inköp kopplat till mat.
  • 63 procent i Linköping upplever att det är en viktig social aktivitet att besöka butiken.
  • 48 procent i Linköping upplever att medlemskap i Matmissionen gett dem ett bättre ekonomiskt utrymme.

Källa: Stadsmissionen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.