Enligt VTI visar forskningen att sänkt hastighet från 50 km/timme till 40 i tätorter kan spara många människoliv. I bland annat Linköping satsas det på flera hastighetssänkande åtgärder i kommunens tätorter.
– Här har vi ett dynamiskt farthinder som vi har installerat på en olycksdrabbad och otrygg plats. Den fungerar så att när bilisten kör för fort så fälls den här luckan i gatan ner och det känns mycket obekvämt att passera över, säger trafikingenjör Jonas Nygren på Linköpings kommun.
Hastigheten avgörande
I ny forskning från VTI konstateras att det är nivån på hastigheten som är helt avgörande för hur många som skadas i trafiken varje år.
– Om man sänker hastigheten i tätorter från 50 till 40 kilometer i timmen, så brukar trafikanterna sänka hastigheten i snitt med 2 kilometer i timmen. När man då sänker från 50 till 40 på skyltarna så kan man spara i storleksordningen 5 människoliv om året, säger forskaren Anna Vadeby på VTI.
”Spara 17 liv per år”
Om biltrafikanterna skulle hålla precis 40 kilometer i timmen skulle effekten i olycksstatistiken bli ännu mer gynnsam.
– Om trafikanterna strikt ändrar sin hastighet med 10 kilometer i timmen från 50 till 40, då har vi beräknat att man kan spara 17 liv per år, säger forskaren Anna Vadeby.
Antalet allvarligt skadade skulle också bli väsentligt mindre. Enligt Anna Vadeby skulle den siffran hamna på dryga 80 färre allvarligt skadade.
Prioriterar cyklister
I viktiga pendelstråk för cyklister prioriterar Linköpings kommun att de cyklande får passera över en biltrafikerad väg före bilarna på ett säkert sätt.
– Då har vi valt att göra så kallade busskuddar på asfalten. Det är en typ av vägbulor som påverkar personbilar mer än bussar och andra tyngre fordon, säger trafikingenjör Jonas Nygren.