När SVT besöker Kunskapsljuset har 9 personer ur den nuvarande personalgruppen samlats för att ge en något positivare bild av friskolan.
Ingen av dem som vi vet är mycket kritiska till Kunskapsljusets verksamhet finns dock på plats.
– Alla vuxna jobbar väldigt hårt för att det ska bli så bra som möjligt och att barnen ska lära sig så mycket som möjligt, säger läraren Ayman Hassan.
– Jag tror inte det finns någon skola eller arbetsplats som fungerar tip-top. Jag har jobbat här i 19 år och jag trivs, säger Siv Billström som presenterar sig som mentor på skolan.
Miljoner i extrastöd
SVT:s granskning har visat att skolan under sju år fått 23 miljoner kronor i extra resurser, vilket är mest i Norrköpings kommun. Pengarna ska användas för att stötta barn med svaga förutsättningar, bland annat genom legitimerade lärare och specialpedagoger.
Men istället har lärarkompetensen på Kunskapsljuset fallit. Enligt årets rapport från Skolverket finns nu en enda behörig (legitimerad) heltidsanställd lärare.
– Folk börjar och slutar, det är som svängdörrar, säger en, anonym, tidigare lärare på skolan.
Och personalen vi träffar bekräftar lärarbristen.
– Vi har ju haft väldigt många utbildade lärare som av olika anledningar har flyttat härifrån och det är svårt att rekrytera mitt i en termin, så klart det är ett bekymmer, säger mentorn Siv Billström.
Hoppas att siffrorna ökar
Antalet lärare med pedagogisk lärarexamen har sjunkit från 64 procent till 31 procent sedan 2012. Snittet i landet är 82 procent. Allt enligt Skolverkets rapportering.
– Vi har ju haft väldigt många utbildade lärare som av olika anledningar har flyttat härifrån och det är svårt att rekrytera mitt i en termin, så klart,det är ett bekymmer, säger mentorn Siv Billström.
När hon får frågan om hur problematiskt det är för eleverna att skolan saknar lärare blir mentorn tveksam.
– Svårt att svara på. Jag tycker ändå att de allra flesta är högskoleutbildade, men saknar lärarlegitimation, säger mentorn Siv Billström.
– Det finns de som ska lösa legitimation redan till i år och nästa år. Så jag hoppas att de siffrorna stadigt ökar, säger läraren Ayman Hassan.
Förutfattade meningar orsak till bristen
– Jag tror att bristen på lärare beror på skolans muslimska profil, jag tror att folk får förutfattade meningar, säger Ayman Hassan vidare.
Under granskningen har SVT fått omfattande rapporter från både nuvarande och tidigare anställd personal på Kunskapsljuset. Och den personal som nu träffade oss är medvetna om att det gror ett missnöje med verksamheten på skolan.
– När man går runt så hör man ju hur folk pratar och är kritiska, men av fel anledning, menar Siv Billström, mentor på Kunskapsljuset.