Flygbolaget BMI har gått i konkurs och alla avångar har ställts in. Flygbolaget flyger Norrköping-München två gånger om dagen med plats för totalt 98 passagerare.
Försöker hitta alternativ
Marknad- och försäljningschefen Bertil Sjöblom säger att det kom oväntat och att påverkan på Norrköpings flygplats blir stor.
– Nu har vi inget reguljärflyg från Norrköping. Vi kommer omgående att sätta igång med att hitta ett alternativt flyg ner till Europa.
Tusentals resenärer kan drabbas
Varje vardag avgår två plan till München som tar 49 passagerare per gång. Lördagar en avgång. Det handlar alltså om elva avgångar per vecka och potentiellt drygt 2 000 passagerare i månaden som påverkas av det här.
Men planen har varit långt ifrån fullbokade. I Norrköpings kommuns årsredovisning för 2017 står det att München-linjen har ”en stor outnyttjad potential i antalet resenärer”. Och man hoppas att det ska bli en tre- eller fyrdubbling inom några år ”när Münchenlinjen väl etablerats”.
Norrköpings kommun har gett flygplatsen miljonbidrag för att stötta just München-linjen. Läs kommunalrådet Lars Stjernkvists kommentar till det här.
Här kan du se en bakgrund om vad man sade när München-linjen startade.
Norrköpings flygplats
Norrköpings flygplats ägs av Norrköpings kommun. Flygplatsen har vintertid chartertrafik till Gran Canaria, Teneriffa och Kap Verde. Två gånger dagligen på vardagar går reguljärt flyg till München. Det finns även ett reguljärt flyg ut lördagar till München och hem söndagar, enligt flygplatsens hemsida.
Norrköpings kommun har betalat ut 232 miljoner kronor i stöd till flygplatsen under 2008-2016. Under 2017, 2018 och 2019 lovade kommunen att täcka förluster upp till 43 miljoner kronor för att stötta Münchenlinjen. Läs mer om det här.
Här kan du se en kort bakgrund om München-linjen.