Under fredagen kom domen som fastställer ansvarsfrågan i tågolyckan i Kimstad utanför Norrköping 2010 där en passagerare, en kvinna från Örebro, dog och 20 skadades. Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål menar att det är grävmaskinförarens arbetsgivare Strukton Rail som brustit i sin riskbedömning och i sina säkerhetsrutiner.
Yrkade på fem miljoner
Kammaråklagare Jan Olof Andersson yrkade att företaget Strukton Rail ska betala en företagsbot på fem miljoner kronor för arbetsmiljöbrott gällande grovt vållande till annans död och grovt vållande till kroppsskada.
Kravet ogillas
Men Norrköpings Tingsrätt anser att åklagaren inte kunnat visa att personal eller person med särskilt ansvar för Strukton Rail av oaktsamhet har brutit mot arbetsmiljölagen. Därför frias företaget från ansvar och behöver inte betala.
– Jag tycker att tingsrätten har gjort en riktig bedömning och pekat på flera av de svårigheter som jag har försök lyfta fram i målet, säger Jens Tillqvist, Strukton Rails advokat.
Företaget ska också få ersättning från staten för sina rättegångskostnader på 5 558 161 kronor.
Vill tydliggöra ansvar
Strukton Rail menar att företaget har följt rutinerna som de ska och att man inte brustit i säkerheten. På sin hemsida skriver förtaget under fredagen att de vill att rättegången ska skapa klarhet i ans varsfrågan vid arbeten på järnväg.
Läs mer: Läs allt om tågolyckan här
Unik olycka
Tingsrätten kan om den närmare orsaken till olyckan konstatera att samtliga redovisade utredningar kommit fram till att olyckan inträffade för att det saknades så kallat A-skydd, vilket innebär att man stänger av intilliggande spår. Men tingsrätten konstaterar också att det i detta fallet inte behövdes då olyckan var unik i sitt slag och att sannolikheten för en olycka likt den i Kimstad bedömts som obefintlig vid tidpunkten.
– Den här olyckan ledde till att Trafikverket ändrade vissa regler, idag arbetar man på ett annat sätt och idag tror jag inte att den här olyckan skulle kunna inträffa ens i teorin, säger Jens Tillqvist.
Oklart om domen överklagas
Petra Schöniger, åklagare som suttit med i rätten tillsammans med Jan Olof Andersson, kammaråklagare, säger att de två nu ska ta ställning till om domen ska överklagas. Detta ska vara gjort senast den 29 juli.
– Vi kommer gå igenom den här domen noga och överväga om det finns anledning att gå vidare, säger Petra Schöniger, åklagare.
Strukton Rail
Strukton Rail AB är Sveriges största privata järnvägsentreprenör. De bygger, driver och underhåller järnvägssystem i Skandinavien.