I september 2010 är ett X2000-tåg på väg genom Kimstad i 129 km/h. Samtidigt försöker en grävlastare som arbetar på ett spår intill komma tillrätta efter att halkat av spåret.
Kvinna avled
Med hjälp av skopan försöker föraren ta sig tillbaka. Just då kommer tåget och skopan slår i ena sidan. En ung kvinna från Örebro avlider och 20 personer skadades, varav nio allvarligt.
Det som följer är en fem år lång utredning om hur olyckan kunde hända och vem som bär ansvaret. Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål menar att det är grävmaskinförarens uppdragsgivare Strukton Rail som brustit i sin riskbedömning och i sina säkerhetsrutiner.
Åklagaren yrkar på fem miljoner kronor i företagsbot för vållande till annans död och vållande till kroppsskada.
Vill att ansvaret tydliggörs
Strukton Rail å sin sida menar att företaget har följt rutinerna som de ska och att man inte brustit i säkerheten. På sin hemsida skriver förtaget att de vill att rättegången leder till att ansvarsförhållandena vid järnvägsarbeten tydliggörs.
Vid händelsen bedrev Strukton spårarbete på Trafikverkets uppdrag och Haverikommissionen har tidigare också konstaterat att olyckan berodde på bristande rutiner i skydds- och säkerhetsplaneringen hos Trafikverket och att olyckan inte skulle ha skett om det intilliggande spåret hade stängts av för trafik.