Ostlänken har länge varit ett rött skynke för orienteringsklubben i Kolmården. Orsaken är att järnvägens dragning skulle förstöra värdefull orienterings- och rekreationsmark. För ett år sedan startade de en namninsamling mot projektet, men när beskedet om ett tunnelförslag kom vändes ilskan till glädje.
– Namninsamlingen gick ut på att vi ville ha ner den här järnvägen i berget. Vi kanske inte riktigt trodde på det själva och nu när Trafikverket har gjort omtag är det ju väldigt värmande att se att man tagit hänsyn till våra önskemål, säger Robert Håkansson i Kolmårdens OK.
– Den skulle ju gå genom de bästa markerna som finns här uppe. Det gäller inte bara för orienterare utan överhuvudtaget för allt folk som rör sig i de här skogarna, och det är många det, säger Erik Olsson, också han medlem i Kolmårdens OK.
Trafikverket inte känt för att spara pengar
En av landets främsta järnvägsexperter delar dock inte Kolmårdsbornas glädje. Att borra en åtta kilometer lång tunnel anser han inte vara ekonomiskt försvarbart.
– Det blir dubbelt så dyrt mot att bygga på marken eller på bro, cirka sex miljarder kronor. Åtta kilometer i svåra bergförhållanden då har vi ju Hallandsåsen i färskt minne, den kostade elva miljarder kronor, säger järnvägsexperten Per Corshammar.
Han fortsätter:
– Trafikverket är inte känt för att vilja spara pengar, det är en av de dyraste järnvägsbeställarna som finns på jordklotet, dyra lösningar brukar falla dem i smaken.
Men trafikverket håller inte med om den beskrivningen.
– Utifrån de förhållanden som råder på Kolmården så visar våra undersökningar att kostnaden för en tunnel mot att bygga ovan jord hamnar på samma belopp, säger Johan Leval, projektledare vid Trafikverket.
”Man slipper höra ljudet och det känns lite mer miljövänligt” – Se hela inslaget här
Pengarna i sjön?
Trafikverket har redan börjat lösa in fastigheter för att bygga ovan jord. Bland annat den fastighet där den så kallade Kolmårdstomten tidigare höll till innan han fick flytta hela sin verksamhet till Gotland. Den fastigheten löstes in för 19 miljoner kronor, en inlösen som med tunnelförslaget aldrig hade behövts gjorts. Nu kan Trafikverket ha kastat de pengarna i sjön.
– Det är riktigt att vi inte hade behövt köpa in fastigheten, men vi har ju ändå marken kvar så pengarna är inte kastade i sjön. Det kan ju finnas skäl som gör att en fastighetsägare på egen begäran önskar att bli inlöst, säger Johan Leval.
Orienteringsklubben är blygsamt hoppfull.
– Vi är trots dagens besked om att bygga i tunnel inte helt trygga med vad som ska hända, det har svängt många gånger i Ostlänkenprojektet, säger Robert Håkansson.