Forskare vid Karolinska Institutet har tillsammans med ett VR-företag utvecklat en metod där användaren tränar 15 minuter per dag, 4 dagar per vecka i 12 veckor.
I årskurs sex på en mellanstadieskola i Vikingstad, utanför Linköping deltar eleverna i experimentet.
– Det känns kul att gå i den första mellanstadieklassen som får testa det här, säger Astrid Välitalo.
Streamat innehåll i VR-glasögonen
Under dagens träning fick eleverna titta på en utbildningsfilm om Stockholms blodbad. Det är läraren som bestämmer vilket innehåll som ska visas i glasögonen.
– Jag blev jättetaggad när jag hörde om projektet. Jag gillar VR och när jag fick veta att vi kunde få använda det i klassen så blev jag intresserad, säger Joel Eriksson, lärare på Valkeboskolan i Vikingstad.
Men han är också en smula skeptisk till projektet och tycker det ska bli intressant att se om det ger någon effekt.
– Man undrar ju om det här verkligen kan fungera, säger han.
Hjärnans bearbetning utvärderas
Innan studien startade mättes elevernas läshastighet och läsförståelse. Under projektets gång och efter att det avslutas kommer förmågorna mätas igen för att se om träningen gett resultat.
– Vi kommer även ställa frågor om samsyn och mäta ögonkoordinationen, berättar Joel Eriksson.