Elina Andersson hade ganska nyligen köpt sin nya elsparkcykel och använde den dagligen till jobbet. En dag förändrades allting i ett ögonblick när en bilist hastigt körde på henne i en rondell i centrala Linköping.
– Jag hade arbetat och var på väg hem till min barn. När jag åker in i rondellens cykelfil så ser jag att en bil kör in från höger och inser snabbt att den kommer inte stanna – sen smäller det, säger Elina.
Opererades för sina skador
Hon fördes till sjukhus med flera frakturer på ena benet och får opereras två gånger. Nu, fyra månader senare, är hon fortfarande inte återställd.
– Det är upp och ner från dag till dag, eftersom olyckan har gjort mig väldigt begränsad. Jag kan inte arbeta och mina studier har jag fått lägga åt sidan. Mycket tid går till rehabiliteringen, säger hon.
Mer utbildning kan öka säkerheten
I takt med att antalet elsparkscyklar ökar i samhället så ökar också antalet olyckor. Det visar siffror från Transportstyrelsen. För att minska olyckorna och öka säkerheten tycker Elina att det behövs mer utbildning.
– Ja, det borde finnas en enklare utbildning om vilka trafikregler som gäller. Sen behöver också de flesta elsparkcyklar fler reflexer, tydligare lampor och bli allmänt mer robusta, säger hon.
Ger inte upp – tränar varje dag
Trots olyckan så ger hon inte upp hoppet om att åka på elsparkcykeln igen.
– Man blir väldigt rädd för trafiken när man har varit med om en olycka, men jag tränar på grusvägen där jag bor. Jag köpte ju den för att den gör mig oberoende av kollektivtrafiken. Det är också billigt och enkelt att ta sig fram, säger Elina Andersson.
Hör Elina Andersson berätta mer om olyckan i klippet ovan.