Till Södersjukhusets akutmottagning i Stockholm kommer patienter som skadats efter att ha kört elsparkcykel. Under sommaren har det varit en till två patienter om dagen och på fredag- och lördagkvällar är det mellan fem och sex patienter per kväll, enligt sjukhusets interna statistik.
– Vi ser att de som kommer hit framför allt har fått ansiktsskador. Käken och hakan tar ofta smällen vid elsparkcykelolyckor. Ansiktet blir som en krockzon, säger Johan Raxell som är läkarchef på Södersjukhusets akut.
Majoriteten av de som skadas kommer in på helgnätter efter midnatt och de flesta har druckit alkohol.
– Även om man överlever så blir det men för livet eftersom ärren är i ansiktet, säger han.
Studier av olycksfall
Forskaren Helena Stigson har studerat inrapporterade skador under 2019 samt inrapporterade skador till försäkringsbolaget Folksam under våren 2020. Skadorna har antingen registrerats hos akutsjukvården, eller direkt till bolaget.
– 44 procent av de inrapporterade skadorna var huvudskador. Merparten inträffar på helgnätter och ytterst få av de som skadas, bara 13 procent har använt hjälm vid olyckstillfället, säger Helena Stigson.
Eftersom det är just käkpartiet som får ta emot smällen vid elsparkcykelolyckor skulle hjälm med hakskydd kunna dämpa bättre än en vanlig cykelhjälm, tror hon.
Kan bli ändring av regler
Antalet elsparkscyklar har ökat rejält i städerna och i och med det har också antalet olyckor ökat kraftigt. 2018 rapporterades 15 stycken och 2019 var det 490 olyckor. Det visar en undersökning från Statens väg- och transportforskningsinstitut, på uppdrag av Trafikverket. 2020 års nationella statistik släpar efter eftersom sjukhusen under pandemin inte har rapporterat trafikrelaterade olyckor på samma sätt som tidigare.
På Transportstyrelsen utreds just nu frågan om elsparkcyklar på uppdrag av regeringen. Bland annat tittar de på olycksstatistiken och ska komma med förslag på regeländringar när utredningen är klar i mars 2021.