– På helgnätter är det fler som skadats efter att ha kört elsparkcykel än som blivit misshandlade, säger Johan Raxell, läkarchef på SÖS. Foto: Privat och SVT

Akutläkaren om elsparksolyckor: ”Vanligt med asfaltstatueringar och krossad käke”

Uppdaterad
Publicerad

Antalet olyckor med elsparkcyklar har skjutit i höjden de senaste åren. Framför allt skadas ansiktet på de som är med om en olycka.

– En krossad käke och utslagna framtänder är inget ovanligt, säger forskare Helena Stigson.

Till Södersjukhusets akutmottagning i Stockholm kommer patienter som skadats efter att ha kört elsparkcykel. Under sommaren har det varit en till två patienter om dagen och på fredag- och lördagkvällar är det mellan fem och sex patienter per kväll, enligt sjukhusets interna statistik.

– Vi ser att de som kommer hit framför allt har fått ansiktsskador. Käken och hakan tar ofta smällen vid elsparkcykelolyckor. Ansiktet blir som en krockzon, säger Johan Raxell som är läkarchef på Södersjukhusets akut.

Majoriteten av de som skadas kommer in på helgnätter efter midnatt och de flesta har druckit alkohol.

– Även om man överlever så blir det men för livet eftersom ärren är i ansiktet, säger han.

Studier av olycksfall

Forskaren Helena Stigson har studerat inrapporterade skador under 2019 samt inrapporterade skador till försäkringsbolaget Folksam under våren 2020. Skadorna har antingen registrerats hos akutsjukvården, eller direkt till bolaget.

– 44 procent av de inrapporterade skadorna var huvudskador. Merparten inträffar på helgnätter och ytterst få av de som skadas, bara 13 procent har använt hjälm vid olyckstillfället, säger Helena Stigson.

Eftersom det är just käkpartiet som får ta emot smällen vid elsparkcykelolyckor skulle hjälm med hakskydd kunna dämpa bättre än en vanlig cykelhjälm, tror hon.

Kan bli ändring av regler

Antalet elsparkscyklar har ökat rejält i städerna och i och med det har också antalet olyckor ökat kraftigt. 2018 rapporterades 15 stycken och 2019 var det 490 olyckor. Det visar en undersökning från Statens väg- och transportforskningsinstitut, på uppdrag av Trafikverket. 2020 års nationella statistik släpar efter eftersom sjukhusen under pandemin inte har rapporterat trafikrelaterade olyckor på samma sätt som tidigare.

På Transportstyrelsen utreds just nu frågan om elsparkcyklar på uppdrag av regeringen. Bland annat tittar de på olycksstatistiken och ska komma med förslag på regeländringar när utredningen är klar i mars 2021.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.