Foto: Magnus Andersson/TT

Allt fler olyckor sker med elsparkcyklar

Uppdaterad
Publicerad

Antalet olyckor med elsparkcyklar har skjutit i höjden under 2019. Och det är på helgnätterna som skadorna sker.

– Jag tror framförallt att det beror på att man har introducerat elsparkcyklarna i storstäderna, säger Åsa Forsman, senior forskare i trafiksäkerhet vid VTI i Linköping.

Tidigare år har olyckor med elsparkscyklar varit väldigt ovanliga i Sverige. Men de senaste två åren har antalet elsparkscyklar ökat rejält genom olika uthyrningar. I och med det har också antalet olyckor ökat kraftigt.

Linköping

2017 registrerades sex stycken olyckor, 2018 – 15 stycken, och 2019 var det 490 olyckor, visar en ny undersökning från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Så tycker ungdomar om riskerna med elsparkcyklar:

Olyckorna sker på helgnätterna

Fram till nu har det knappt forskats på olyckshändelser med elsparkscyklar. Därför har VTI, på uppdrag från Trafikverket nu undersökt olycksstatistiken för 2019.

– Vi jämför olycksstatistiken med elcyklister och ser då att elsparkcyklister oftast skadas på nätterna – framförallt på fredag och lördag. Många gånger har de ingen hjälm vid olyckstillfället, säger Åsa Forsman.

Hon lägger till att det hittills är väldigt få äldre, från 55 år och uppåt, som skadats på elsparkcykel.

Hur ser trenden ut – kommer olyckorna forsätta öka?

– Det är svårt att säga. Det hänger mycket ihop med hur populära elsparkcyklarna blir i framtiden och hur lönsamheten utvecklas hos företagen som sysslar med uthyrning, säger Åsa Forsman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Linköping

Mer i ämnet