– Jag tror framförallt att det beror på att man har introducerat elsparkcyklarna i storstäderna, säger Åsa Forsman, senior forskare i trafiksäkerhet vid VTI i Linköping.
Tidigare år har olyckor med elsparkscyklar varit väldigt ovanliga i Sverige. Men de senaste två åren har antalet elsparkscyklar ökat rejält genom olika uthyrningar. I och med det har också antalet olyckor ökat kraftigt.
2017 registrerades sex stycken olyckor, 2018 – 15 stycken, och 2019 var det 490 olyckor, visar en ny undersökning från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.
Så tycker ungdomar om riskerna med elsparkcyklar:
Olyckorna sker på helgnätterna
Fram till nu har det knappt forskats på olyckshändelser med elsparkscyklar. Därför har VTI, på uppdrag från Trafikverket nu undersökt olycksstatistiken för 2019.
– Vi jämför olycksstatistiken med elcyklister och ser då att elsparkcyklister oftast skadas på nätterna – framförallt på fredag och lördag. Många gånger har de ingen hjälm vid olyckstillfället, säger Åsa Forsman.
Hon lägger till att det hittills är väldigt få äldre, från 55 år och uppåt, som skadats på elsparkcykel.
Hur ser trenden ut – kommer olyckorna forsätta öka?
– Det är svårt att säga. Det hänger mycket ihop med hur populära elsparkcyklarna blir i framtiden och hur lönsamheten utvecklas hos företagen som sysslar med uthyrning, säger Åsa Forsman.