– Vi vill inte förbjuda dem, men det behöver regleras var man får parkera dem. Dessutom är hastigheten de körs i och att de är för tysta ett problem för oss, säger Per Wictorsson, intressepolitisk chef hos Synskadades riksförbund (SRF).
Han berättar också att SRF försökt ta upp problemet med politiker, men att han upplever att de inte fått något gehör.
Under torsdagen dök dock ett pressmeddelande från Vänsterpartiet i Norrköping upp där de skriver att olyckorna, och den slarviga och trafikfarliga parkeringen av fordonen, gör att de vill att kommunen tar tag i problemet med kraft.
– Vi lyssnar på folk och många Norrköpingsbor är rent ut sagt förbannade på hur vår stadsbild har försämrats med dessa slängda
elsparkcyklar överallt. Och det skapar inte bara irritation utan gör faktiskt också Norrköping otillgängligt för många äldre eller personer
med funktionsnedsättningar, säger Tobias Holmberg (V), i pressmeddelandet.
Enligt Maria Egebäck, chef för driftstöd och service på kommunen, har man där däremot inte mötts av någon flodvåg av klagomål.
Hör mer om detta i videon ovan.
Polisen har via kommunen gått ut med information om hur fordonen ska köras och hur de ska parkeras. Där står att de inte får blockera gång- och cykelbanor eller på annat sätt stå i vägen. Polisen trycker också just på att de med nedsatt syn kan skada sig illa på elsparkcyklar som ligger i vägen.
– Vi har medlemmar som ramlat över dem och slagit sig. Jag har själv råkat ut för detta vid en tunnelbanestation. Det värsta är att elsparkcyklarna skapar en oro för att gå ut ensam. Det blir en psykologisk grej som begränsar oss, säger Per Wictorsson.