Forskningen om hur människa och dator kan samarbeta på ett bättre sätt ligger till grund för en fortsatt utveckling av fjärrstyrda flygplatser. För att en person ska klara av att hantera två, eller flera, flygplatser samtidigt behövs lösningar som får flygledaren att koncentrera sig på rätt saker.
– Dagens automation tittar ju aldrig egentligen tillbaks på den som jobbar. Det är det vi vill få in här, säger Jonas Lundberg, professor på Linköpings universitet.
Ett exempel kan vara att utforma varningssystem på ett sätt som gör att de uppmärksammas utan att bli ett störande moment.
Måste koncentrera sig på rätt saker
Att koncentrera sig på rätt saker blir naturligtvis än viktigare om flygledaren ska övervaka trafiken på två flygplatser samtidigt. Hur en människa klarar av det är just det man studerar i simulatorn på Campus Norrköping.
– Det är svårt för du måste dela ditt fokus. Så flygtrafikledaren måste vara bekant med två helt olika flygplatser, två olika miljöer, berättar flygledaren Supathida Boonsong.
En fördel med fjärrstyrd flygledning är dock att all information finns samlad rakt framför den som arbetar.