Arbetet med att möjliggöra bygget av Sveriges första höghastighetsjärnväg pågår för fullt. Den absoluta knäckfrågan är hur projektet ska finansieras. På regeringens uppdrag har en förhandlingsgrupp tillsatts för att ta fram idéer för just finansieringen. Och idag presenterades ett förslag vid Transportforum i Linköping.
Infrastrukturanslaget räcker inte
– Alltså en infrastrukturskatt skulle kunna vara att man lägger skatt på fastigheter inom ett mycket kort avstånd från ett stationsläge under en begränsad tid, nämligen den där fastighetsvärdena stiger på grund av att man bygger stationen, förklarar HG Wessberg, förhandlingsperson för Sverigeförhandligen.
Enligt Trafikverkets bedömningar kommer kostnaden för hela järnvägsbygget ligga på 190 till 300 miljarder, och så mycket pengar finns alltså inte i det statliga infrastrukturanslaget. Därför måste man då hitta olika sätt att medfinansiera projektet på.
Och genom att då införa en tillfällig så kallad infrastrukturskatt, skulle den kunna täcka närmare tio procent av den totala kostnaden för järnvägen.
”Stora frågetecken”
Så vilka är det då som får vara med och betala?
– Syftet är ju att, om du som ägare av en fastighet, får en ökning av värdet på denna fastighet, på grund av den statliga investeringen... ja, då får du vara med och betala, säger HG Wessberg, förhandlingsperson för Sverigeförhandligen.
– Risken är ju att befintliga fastighetsägare får en skatt som de inte har räknat med vid sitt fastighetsköp. Jag tycker att det finns väldigt stora frågetecken som behöver rätas ut innan vi kan säga att det här är en bra idé, anser Muharrem Demirok (C), oppositionsråd i Linköping.
– Vi tar emot alla förslag. Sen ska de naturligtvis värderas och... man ska se på för och nackdelar. Men jag tycker det är dumt att säga nej i första skedet till några goda idéer, säger Anna Johansson (S), infrastrukturminister.
Försiktigt positiv alltså?
– Det kanske man kan kalla det, svarar Anna Johansson (S), infrastrukturminister.