Turerna kring bygget av Ostlänken har varit många – redan på 80-talet väcktes frågan om en ny järnvägssträcka för att ersätta enkelspåriga Nyköpingsbanan men planerna sattes på pränt först på 90-talet.
Därefter har byggstarten försenats flera gånger, bland annat på grund av protester från markägare men 2018 kom klartecken från dåvarande regering att starta bygget.
91,4 miljarder
Prislappen för hela projektet, som ska stå klart 2035, beräknas just nu vara 91,4 miljarder kronor.
Trots många hinder på vägen kom i våras beskedet om grönt ljus för den första, nordligaste delen av Ostlänken mellan Hölö och Järna och i Gerstaberg togs under onsdagen det första spadtaget.
Men så som planerna ser ut nu kommer Södertäljeborna inte gynnas i någon större omfattning av Ostlänken, enligt kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S):
– Vi hoppas framförallt på en fortsatt utbyggnad till Stockholm med ett stopp i Södertälje syd, säger hon.
Men varför har projektstarten varit så försenad? Hör Magnus Sjöberg, Trafikverkets programchef för Ostlänken, i klippet ovan.