En digital rendering som visar en tågstation med en järnvägstunnel. Ett modernt tåg färdas in i tunneln medan en motorväg med flera bilar syns på vänster sida. I bakgrunden finns tät grönskande skog. I övre vänstra hörnet står det 3, 2, 1 i rött för att markera att videon är en lista.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid”. Hör Trafikverkets programchef berätta om detaljerna som sticker ut i bygget av Ostlänken. Foto: Trafikverket

Fem saker du inte visste om bygget av Ostlänken – största moderna infrastrukturprojektet

Uppdaterad
Publicerad

Efter tio års planering väntar tio år av bygge. Ostlänken är ett infrastrukturprojekt som inte liknar något annat i modern tid, enligt Trafikverket.

Onsdagens första spadtag i Gerstaberg utanför Järna är faktiskt inte enbart ett ceremoniellt sådant.

Det sker nämligen på en plats där ett betongfundament till en järnvägsbro ska stå, enligt projektets ansvarige chef.

Ostlänken

– Vi ser verkligen fram emot att sätta spaden i backen. Jag har en hel organisation som jobbar tillsammans med mig och har förberett det här arbetet i tio års tid och nu får vi äntligen sätta igång, säger Magnus Sjöberg, programchef för Ostlänken vid Trafikverket.

Lämnas över till tågoperatörer

När väl allt står klart för trafik, enligt planen 2035, så kommer anläggningen att lämnas över till SJ och de övriga företagen som ska trafikera sträckan.

Spåren kommer att byggas för att klara av hastigheter i upp till 250 kilometer i timmen.

I klippet ovan berättar Ostlänkenchefen mer om det historiska bygget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ostlänken

Mer i ämnet