Efter åratal av planering. tillståndsprocesser och omtag är det nu dags för officiell byggstart av jätteprojektet Ostlänken. Det första spadtaget tas på onsdag i Järna.
Om tio år ska den stå klar och ersätta Nyköpingsbanan mellan Järna och Norrköping, invigd 1915. Enligt Trafikverket kommer den nya sträckan att ge avlastning på ett redan väl använt järnvägsnät.
Fler avgångar med olika tågtyper
Det ska gå både regionaltåg och fjärrtåg på spåren – och planen är att även den gamla banan förbi Nyköping och ner till Åby kommer att användas i framtiden.
– Den ska fortfarande gå att trafikera och de stationer som ligger längs den sträckan, de kommer att vara kvar, säger Magnus Sjöberg, programchef
Större planer från början
Ostlänken ska enligt planen vara färdigbyggt 2034 och redo för trafik 2035. Från början skulle den varit en del av ett större stambanenät med snabbtåg – men de planerna skrotades och kvar blev Ostlänken.
Enligt förespråkarna för bygget så kommer den ändå få stor betydelse för tillväxten i regionen i framtiden.
– Den stora nyttan med Ostlänken för Nyköping, det är den regionala nyttan, har Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande i Nyköping, tidigare sagt till SVT.
Se videon för att få reda på hur pendlarvardagen förändras med Ostlänken.
RESTID FRÅN STOCKHOLM CENTRAL
Beräknad restid på Ostlänken med regionaltåg (i dag inom parentes).
- Flemingsberg: 0:10 (0:10)
- Södertälje syd: 0:20 (0:22)
- Vagnhärad: 0:31 (0:39)
- Nyköping: 0:46 (1:07)
- Norrköping: 1:11 (1:52)
- Linköping: 1:25 (ingen uppgift)
Källa: Trafikverket