Grupp av personer i arbetskläder som skopar och häller ut sand eller grus vid en ceremonie, omgiven av säkerhetsstängsel och järnvägsspår i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Ostlänken beskrivs som Sveriges största projekt i modern tid. Foto: Linda Asmar/SVT

Efter flera decenniers väntan – här tas första spadtaget för Ostlänken

Uppdaterad
Publicerad

Fler spår, kortare restider och mer utrymme för godstrafiken.
Det nya dubbelspåriga järnvägsspåret Ostlänken mellan Järna och Linköping är efterlängtat av många. Efter flera decenniers väntan och hinder längs vägen togs det historiska första spadtaget.

Turerna kring bygget av Ostlänken har varit många – redan på 80-talet väcktes frågan om en ny järnvägssträcka för att ersätta enkelspåriga Nyköpingsbanan men planerna sattes på pränt först på 90-talet.

Därefter har byggstarten försenats flera gånger, bland annat på grund av protester från markägare men 2018 kom klartecken från dåvarande regering att starta bygget.

Ostlänken

91,4 miljarder

Prislappen för hela projektet, som ska stå klart 2035, beräknas just nu vara 91,4 miljarder kronor.

Trots många hinder på vägen kom i våras beskedet om grönt ljus för den första, nordligaste delen av Ostlänken mellan Hölö och Järna och i Gerstaberg togs under onsdagen det första spadtaget.

Men så som planerna ser ut nu kommer Södertäljeborna inte gynnas i någon större omfattning av Ostlänken, enligt kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S):

– Vi hoppas framförallt på en fortsatt utbyggnad till Stockholm med ett stopp i Södertälje syd, säger hon.

Men varför har projektstarten varit så försenad? Hör Magnus Sjöberg, Trafikverkets programchef för Ostlänken, i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ostlänken

Mer i ämnet