kvinna i korridor

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör enhetschefen svara på tre frågor om samtalen som kommer in till 1177. Foto: SVT

Finns det onödiga samtal till 1177? Hör enhetschefen berätta

Uppdaterad
Publicerad

Dygnet runt under årets alla dagar ringer personer till 1177 för att få råd och vissa samtal är allvarligare än andra. Men det finns en specifik tidpunkt då telefonen i princip tystnar.

– Ja, när Kalle sänds på TV på julafton är det inte många som ringer, berättar Anna Sandstedt, verksamhetschef på 1177 i Östergötland.

Förra året inkom cirka 3,2 miljoner samtal till 1177. Det är en minskning jämfört med under pandemin men på ungefär samma nivå som innan.

Vanligaste åkommorna

Samtalen till 1177 har en varierande allvarlighetsgrad. Vissa samtal skulle till och med kunna undvikas, berättar Anna Sandstedt.

– Administrativa frågor, så som hur hittar man till sjukhuset, vill vi försöka undvika att svara på här. Men annars är man så klart välkommen att ringa, säger Anna Sandstedt.

Hör enhetschefen berätta mer i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.