På en olycksdrabbad järnvägsövergång i södra Östergötland skulle det, enligt Trafikverket, kosta tre till fyra miljoner att installera ett signalsystem. Det berättar en boende som själv drabbats av en olycka.
Billigare lösningar
Men det finns betydligt billigare lösningar. Norrköpings kommun betalar cirka en halv miljon per övergång. Och det för likadan teknik.
– Alla funktioner är de samma, säger företagaren Lennart Petterson.
– Ta bort en nolla, så fixar vi det här.
I videon ovan ger han sin syn på kostnaderna.
Trafikverket svarar
Men Trafikverket håller inte med.
– Själva bomkonstruktionen är i sammanhanget en ganska liten kostnad. Utan det är uppkopplingen: Har vi till exempel teknikhus som är kopplade till trafikledningscentralerna? Har vi el framdraget? och så vidare. Och det är därför det kan bli så stora skillnader att göra de här förändringarna, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.
Men en sådan här lösning för en halv miljon – är det inte kompatibelt med era system?
– Ja, det vet jag inte. Man måste ju titta på hur det ser ut. Det är mer komplext än att bara titta på bommarna som går upp och ned, säger Bengt Olsson.
Låsta vid teknik
Det kanadensiska bolaget Bombardier har i åratal levererat bommar och signalsystem till Trafikverket. Det innebär att myndigheten i många år gjort undantag från lagen om offentlig upphandling, vilket gör att det inte blir någon konkurrens på området.
– Vi har redan varit inlåsta i en viss typ av teknik och den har vi varit tvungna att underhålla. Och de som kunnat leverera är i det här fallet Bombardier, säger Bengt Olsson
– Jag kan tycka... det är lite synd med skattepengarna, säger Lennart Petterson.
Se och hör mer i klippet ovan.