Det finns inga bommar, inga varningsljus eller klockor som ringer. Enda chansen att undvika en krock för den som passerar järnvägen från gården Torp i Östergötland är att hinna se tåget i tid.
Men tiden som Magnus hade på sig att hinna se tåget var för kort. Enligt Trafikverkets regler ska det vara minst tio sekunder, i det här fallet är det åtta.
– Det är en farlig plats att passera, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
”Händer ingenting”
Det var den 19 januari som Magnus miste sitt liv på övergången, sen dess har hans sambo Maria kämpat för att övergången ska bli säkrare.
– De vet ju att det är ett problem, de vet att ju att det är farligt, men ändå så händer ingenting, säger hon.
– Vi känner också frustration över att det ser ut så här och vi förstår känslorna som det rör upp, säger Bengt Olsson.
”Vi måste prioritera”
Totalt finns omkring 3500 oskyddade järnvägsövergångar i Sverige. Som SVT tidigare avslöjat har flera av dem allvarliga säkerhetsbrister.
- Vi skulle gärna vilja gå ut och göra allt på en gång men vi måste prioritera, säger Bengt Olsson.
Nio månader efter olyckan i Kisa är sikten fortfarande för dålig på övergången.
– Vi måste ha tillstånd av markägaren för att kunna förbättra sikten och den diskussionen pågår, säger Bengt Olsson.
Valde att vänta
En tillfällig lösning skulle kunna vara att sänka tågens hastighet så att den som ska passera övergången får längre tid på sig att reagera. Något som Trafikverket hade kunnat göra direkt men valt att vänta med under tiden som andra åtgärder utreds.
Hur tycker du själv det låter, att ni väntar med något som ni hade kunnat göra i princip direkt?
– Vi behöver ju titta på det mycket snabbare, så är det, säger Bengt Olsson.
Är nio månader acceptabelt?
– Nej, säger Bengt Olsson.