2019 infördes en lag om att lastbilar som rullar på svenska vägar måste ha vinterdäck på samtliga hjul. Men trots det har olyckorna inte minskat och konsekvenserna kvarstår.
– Om en personbil kör i diket får det inte lika stora konsekvenser som när en lastbil kör av och ibland blockerar hela vägbanan, säger Mattias Hjort.
Få kontroller
Den svenska tullen har ingen möjlighet att stoppa utlandsregistrerade lastbilar om de saknar vinterdäck utan måste i så fall tillkalla polis. Men det är inte bara viktigt med rätt däck utan det är också avgörande hur lastbilen är lastad.
– Fellastning är en anledning till att lastbilar fastnar i vinterväglag, säger Mattias Hjort.
I klippet ovan svarar forskaren på tre frågor om lastbilar och vinterväglag.
Vinterdäck
Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder.
Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.
Definitionen av vinterväglag
Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.
Källa: Transportstyrelsen