– Det är förstås fantastiskt att få vara delaktig i det paradigmskifte som sker inom transportsektorn, samtidigt som vi får möjlighet att utveckla en klimatsmart infrastruktur på just Gotland, säger Alec Arho Havrén, vd för Gotland GPe Circuit och Gotland Ring som ingår i konsortiet.
Vid induktiv laddning överförs energin trådlöst från vägen till bilen.
Sedan tidigare finns det två elektrifierade testvägar i Sverige, i Gävle och vid Arlanda. I Gävle använder man luftledningar och vid Arlanda kommer strömmen via en skena i marken.
”Vi är på rätt väg”
När det gäller induktiva elvägar så har ännu inget av de internationella projekt som satts igång varit speciellt framgångsrika.
– Men vi är på rätt väg och har visat att vår teknik fungerar, säger Alec Arho Havrén.
ElectRoads lösning bygger på att en mottagare installeras i elbilen, som sedan tar emot energin och ser till att bilens batterier laddas.
Hoppas kunna sätta igång i mars
Just nu utvärderar ElectRoad två tänkbara installationsområden på Gotland:
- 4 km allmän väg mellan Visby flygplats och Östercentrum.
- 1,4 km allmän väg mellan Visby hamnområde och Almedalen.
Man har också planer på att bygga en kortare teststräcka på racerbanan Gotland Ring, norr om Visby.
Konsortiet hoppas på att kunna påbörja arbetet i mars 2019.