Sven Sandström är ordförande för Produkt Gotland. Det är ett företgasnätverket som bland annat verkar för en hållbar tillväxt. Nätverket har i flera år försökt få företag och privatpersoner att få upp ögonen för elbilar.
Sven Sandström menar att Gotland är idealisk för elbilar eftersom det är en ö med begränsad yta.
Idag rullar endast ett tiotal elbilar på ön. Det skulle kunna bli fler om till exempel myndigheterna hängde på. Något som inte verkar vara aktuellt för tillfället.
– Vi har ju en biogasstrategi som säger att vi i första hand ska köpa biogasbilar för att komma igång med biogasen på ön säger Jonas Nilsson ekostrateg på Region Gotland till Östnytt.
Han tillägger dock att regionen ska se över möjligheten till elbilar och att det kan bli aktuellt att skaffa någon enstaka till att börja med.
Det som hållit tillbaka Region Gotland och anrda kommuner, är att det hitills har varit svårt med krocksäkerheten och räckvidd. Men där är elbilarana ikapp idag, det som fortfarande är en neckdel, är priset.
– De är ju mycket dyrare, men kan ju grovt säga att en elbil nästan är dubbelt så dyr som en konventionell bil säger Jonas Nilsson.
Anna-Britta Schulman är en av få som kör elbil på Gotland.
Tillsammans med sin make har de byggt om en gammal bil till elbil.
Hon tycker att fler skulle satsa på elbilar.
– Det skulle vara fantsastiskt om vi kunde ha elbilar i innerstaden just för ljudets skull, där det är bullrigt av bilar. Så att det skulle vara perfekt med fler elbilar säger Anna-Britta Schulman till Östnytt.