Två LNG-fartyg har sedan 2019 och 2020 trafikerat Gotlandstrafiken på flytande naturgas, LNG. Efter Rysslands invasion av Ukraina har priserna och tillgången på naturgas förändrats kraftigt. Från 20 Euro per MWh 2021 till priser uppåt 200 Euro per MWh nu 2022.
– Vi har under en längre period arbetat mycket aktivt med att säkerställa tillgången av naturgas och drivmedel. Ambitionen har varit att undvika rysk energi i den mån det är möjligt och samtidigt köra så miljöeffektivt vi kan. Men med de stora utmaningar som bränslemarknaden nu står inför har vi behövt titta på alla alternativ för att säkra tillgången för Gotlandstrafiken. Bytet till gasoil ska ses som en kortsiktig lösning och på lång sikt ser vi framför oss att kunna återgå till naturgas och biogas, säger Marcus Risberg, vd Destination Gotland i ett inlägg på bolagets sajt.
Bränslebytet innebär att utsläppen från Gotlandstrafiken förväntas öka under 2022 jämfört med tidigare år. Men Destination Gotland håller fast vid sin klimatfärdplan att minska koldioxidutsläppen med 70 procent till 2030 och vara helt fossilfria till 2045.